Pszeudo-folyóiratok növekszik

Több mint 5000 német kutató publikált már a Predanciális folyóiratokban

Peer review helyett profit: A ragadozó folyóiratok aláássák a tudomány minőségbiztosítását © Maksim Koval / thinktock
felolvasta

Képzelt komolyság: Egyre több tudós álnévtudományos szaklapként jelenik meg a ragasztón - állításuk szerint legalább 400 000-et érint, ezek közül 5000-ben Németországban. Ezt egy újságírói csoport kutatása támasztja alá. A probléma: Mivel ezek az úgynevezett "ragadozó folyóiratok" pénzről szólnak, és nem végeznek minőség-ellenőrzést szakmai áttekintésen keresztül, aláássák a tudomány kontrollrendszereit, és így hamisításukhoz vezetik őket.

A szakirányú folyóiratokban való publikációk ma a tudomány "pénzneme". Mivel ezek mennyiségét általában felhasználják a kutató eredményeinek sávjához - és ez gyakran a jó munka előfeltétele. A kiadványok minőségének biztosítása érdekében a szakmagazinok a szakértői értékelési rendszert használják: külső recenzensek - többnyire ugyanazon terület kutatói - vizsgálják és értékelik a benyújtott kéziratokat, és kétség esetén elutasítják azokat. Minél drágább a magazin, annál szigorúbbak a kritériumok.

Ez a tudományos önkontroll rendszer azonban nem tévedhetetlen. Ez szándékosan aláásható, mivel 2015-ben a szakértői értékelések során számos csalási esetet bebizonyítottak.

A "ragadozó folyóiratok" jelensége

Ezen kívül vannak olyan kiadók és folyóiratok, amelyek ígérnek szakértői értékelést, de nem végeznek el - profit céljából. Ezek a "ragadozó folyóiratok" általában digitálisan és nyílt hozzáférésként jelennek meg - a szakemberek hozzáférése ingyenes. A kiadók annyit keresnek, hogy a tudósok fizetik a cikkük közzétételét. Minél több kiadvány jelenik meg, annál több pénzt keres a "rablási magazin".

Az igazi szakértői értékelés csak akadályt jelenthet. Ennek eredményeként még technikailag helytelen vagy akár abszurd cikkeket is közzétesznek, és ezek súlyossá válnak. Milyen messzire megy ez, csak tavaly megmutatta egy kísérlet egy nyilvánvalóan hamis tanulmánnyal, amely a "Midichlorians" - a teljesen kitalált hatalom "gobblerekből állt a Csillagok háborújában. kijelző

A probléma: Ezek a fekete juhok aláássák a komoly magazinok hírnevét és a szakértői vélemények teljes rendszerét. A hamis hírek és a tudományos szkepticizmus idején ez különösen bizonytalan.

5000 német tudós érintett

Az NDR, a WDR és a S ddedeutsche Zeitung magazin újságírói csoportja kutatta, hogy mennyire erősek az ilyen ragadozó folyóiratok és hány kutató közzétette azokat. 175 000 publikációt értékeltek a jól ismert "kalóz kiadók" öt platformjáról.

Nem minden speciális folyóirat valóban komoly - időközben az úgynevezett "ragadozó folyóiratok" egyre gyakoribbak. Bernie / gondolatállomány

Eredmény: Körülbelül 400 000 kutató tett közzé a Predanciális folyóiratokban. Németországban mintegy 5000 tudósról van szó. Ennek megfelelően az ilyen publikációk száma világszerte megháromszorozódott a világ öt legnagyobb rablóplatformján 2013 óta, sőt ötszörösére növekedett Németországban, amint a kutatás kiderült. Ha ezt megerősítik, akkor a német egyetemek és kutatóintézetek összes tudósának körülbelül 1, 3 százaléka közzétette volna egy ilyen rablómagazinban.

Leginkább tudatlanul - de nem csak

Ez azonban a legtöbb esetben tudatlanul történt. Mert gyakran nem látható, hogy ez ál-folyóirat-e. Például gyakran neveket osztanak ki, amelyek hasonlóak a súlyos magazinokhoz, például a "Journal of Molecular Biology and Techniques" a "Journal of Molecular Biology" helyett. A webhelyek és leírások első pillantásra is komolynak tűnnek. Gyakran vannak téves információk a folyóiratok rangsorolásáról is.

De a jelenlegi kutatások szerint vannak olyan esetek is, amikor a tudósok nyilvánvalóan kifejezetten az ilyen kiadók szolgáltatásait igénybe vették. Ennek motivációja lehet a lehető legtöbb publikáció gyors felhalmozása a karrierje előmozdítása érdekében. A ragadozó magazinok ugyanakkor lehetőséget kínálnak a kutatási hozzájárulások gyors közzétételére is anélkül, hogy be kellene nyújtaniuk a felülvizsgálatot. A kedvezményezettek között szerepelnek a nagy német gyógyszergyárak, az éghajlatváltozással szkeptikusok és a harminc Dax cég tizenkét alkalmazottja.

"Katasztrófa a tudományért"

A német kutatóintézeteket és egyetemeket aggasztónak találta a probléma mértéke. Ez nemcsak az egyes tudósok jó hírnevét veszélyeztette, hanem a tudományba vetett bizalmukat is, kommentálta a Helmholtz Egyesület. Joachim Funke, a Heidelbergi Egyetem ombudsmanja "katasztrófa a tudomány számára", mert bizonyítatlan állításokat tesz a világba, és tudományosnak tűnik.

A kémiai Nobel-díjas Stefan Hell a Gttingeni Max Planck Biofizikai Kémiai Intézetből kommentálta: "Ha a rendszernek van és az emberek nemcsak esnek, hanem használják, akkor ezt ki kell kapcsolni. "Ugyanakkor támaszkodik a tudomány önkontrolljára. A Nemzeti Tudományos Akadémia elnöke, Jr. Hacker viszont sértő megközelítést kér az ilyen kiadványok ellen.

feketelista

Jeffrey Beall, a Colorado Egyetem néhány évvel ezelõtt a ragadozó folyóiratok feltárására és elpusztítására tett elsõ kísérletek. Összeállította a több mint 1000 kiadó és kereskedelmi magazin feketelistáját, amelyet "potenciálisan ragadozónak" minősített. Ezt a listát azonban 2017 óta nem folytatják és frissítik.

További információ a rablómagazinok kutatásáról és gyakorlatáról az NDR oldalain található

(Tudományos Média Központ, Norddeutscher Rundfunk, 2018.07.20. - NPO)